Zapoznanie się z nową oponą Goodyeara do samochodów typu SUV

Zapoznanie się z nową oponą Goodyeara do samochodów typu SUV

Udostępnij Facebook Twitter

Opony to jeden z najbardziej niezrozumiałych i najmniej docenianych elementów samochodu.

Zaskakująco, biorąc pod uwagę, że są jedyną częścią samochodu, która ma kontakt z drogą, są one często znane jako "stresujący zakup" - zwykle powodowany raczej koniecznością niż pożądaniem.

Jednak wybór opon i sposób ich konserwacji może mieć wpływ na wszystkie aspekty - od prowadzenia, przez ekonomię, drogę hamowania, po komfort i wyrafinowanie.

Przyjęliśmy więc zaproszenie od Goodyeara na imprezę, na której zaprezentowano oponę Eagle F1 Asymmetric 3 SUV - "wyczynową oponę do samochodów typu SUV".

Miejscem imprezy był 5,3-milowy tor testowy Mireval (jeden z czterech na świecie) i poligon doświadczalny światowego giganta w pobliżu Montpellier we Francji.

Naszym celem było rozwikłanie niektórych tajemnic związanych z oponami, ponieważ jest ich więcej niż na pierwszy rzut oka.

Goodyear umożliwił nam jazdę Range Roverem Velars w czterech warsztatach - prowadzenie na suchej nawierzchni, prowadzenie na mokrej nawierzchni, slalom i hamowanie oraz hamowanie na mokrej nawierzchni, a także zapoznanie się z budową nowej opony.

Nowa opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV, będąca już na wyposażeniu oryginalnym (OE) Jaguara E-Pace, Alfy Romeo Stelvio i DS 7 Crossback, jest skierowana do nabywców SUV-ów, czyli najszybciej rozwijającego się segmentu lekkich pojazdów w Europie.

Jak podaje Goodyear, w ciągu ostatnich pięciu lat producenci samochodów wprowadzili na rynek 64 nowe modele SUV-ów, a 40 kolejnych jest już zaplanowanych do wprowadzenia na rynek.

Goodyear uważa, że jego nowa opona Eagle F1 Asymmetric 3 SUV spełnia potrzeby właścicieli SUV-ów/4×4, oferując pewne hamowanie i prowadzenie, dzięki czemu SUV-y są bezpieczniejsze i bardziej przypominają zwykłe samochody. Łatwiej powiedzieć niż zrobić, ponieważ są one cięższe, wyższe i muszą radzić sobie na różnych nawierzchniach.

Trzy kluczowe cechy nowej opony to:

    Technologia ActiveBraking zapewniająca "krótszą drogę hamowania na suchych i mokrych drogach". Technologia Grip Booster zapewniająca "doskonałą przyczepność podczas hamowania i prowadzenia". Technologia Optimized Construction dla "stabilnego prowadzenia przy wyższych prędkościach".

Czteroczęściowy test

Test slalomu i hamowania na Range Roverze Velar 300 z silnikiem wysokoprężnym (wyposażonym w opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV - 255/50R20 109 Y XL) pokazał stabilność, jaką nowa opona może zapewnić takiemu pojazdowi jak Velar, który nie jest lekki.

Range Rover wydawał się zaskakująco zwinny, a droga hamowania na końcu szybkiego sprintu była równie imponująca.

Następnie przeprowadzono test hamowania na mokrej nawierzchni, w którym zmierzyliśmy oponę Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV z konkurencyjną marką (Michelin Latitude Sport 3) na sztucznie zalanym prostym torze wyposażonym w zaawansowaną technicznie aparaturę pomiarową.

Ponownie wykorzystując Range Rovera Velar 300 z silnikiem Diesla, podczas naszych testów nowa opona Eagle F1 Asymmetric 3 SUV zatrzymała się około 1,5-2,0 metra krócej niż opona konkurencji. Dało się również zauważyć, że Velar na oponach Goodyeara zatrzymuje się stosunkowo łatwo, podczas gdy Velar na konkurencyjnej oponie lekko się uginał pod ostrym hamowaniem.

"Hamowanie jest jednym z najważniejszych aspektów opony, zwłaszcza na mokrych nawierzchniach" - mówi Mike Rytokoski z Goodyeara. ”

"Dlatego bardzo cieszymy się, że testy wykazały, iż nasza opona Eagle F1 Asymmetric 3 SUV ma tak znacznie krótszą drogę hamowania na mokrej i suchej nawierzchni w porównaniu z głównymi konkurentami".

Nasz trzeci warsztat zaprowadził nas na suchy tor manewrowy. Tym razem jeździliśmy mocniejszym Range Roverem Velar 380 benzyna.

Velar nie jest naturalnym autem torowym, ale usztywniony w trybie Dynamic sprawiał wrażenie, że jest stabilny i ma doskonałą trakcję - co było nie lada wyczynem, zważywszy na skomplikowany układ toru, który zawierał ostre zakręty, szykany i liczne wzniesienia.

Ostatni i najbardziej imponujący dla mnie test odbył się na trudnym, wewnętrznym torze do jazdy na mokrej nawierzchni. Tym razem przesiedliśmy się do Range Rovera Velar 240 z silnikiem wysokoprężnym o niższej mocy, co stanowiło odpowiednią dawkę mocy, aby wykorzystać znakomitą przyczepność, prowadzenie i charakterystykę hamowania na mokrej nawierzchni nowych opon.

Ilość pewności siebie, jaką dawało to połączenie samochodu i opony była zdumiewająca. Na przykład, ostatnia prosta zakończona zakrętem mogła być pokonana na pełnym gazie na całkowicie mokrej nawierzchni.

Naukowe podstawy opony

Jak Goodyearowi udało się tego dokonać? Cóż, opony to nie tylko uformowana guma z dziurą w środku.

Począwszy od samej mieszanki, w której skład wchodzi ponad 20 składników, w tym kauczuk naturalny, krzemionka, żywice, polimery i węgiel.

Inteligentna technologia Grip Booster zastosowana w oponie Eagle F1 Asymmetric 3 SUV obejmuje mieszankę adhezyjną, która aktywnie zwiększa przyczepność i kontakt z nawierzchnią drogi.

Konstrukcja SUV Optimized Construction zapewnia bardziej wytrzymałą i lżejszą oponę dzięki nowemu wzorowi bieżnika i warstwie UHP Cool Cushion, która poprawia prowadzenie i zmniejsza opory toczenia, zwiększając oszczędność paliwa.

Patrząc na przekrój poprzeczny opony, można zauważyć stalowe pasy (wzmacniające wytrzymałość i zapewniające sztywność) oraz kordy zwiększające wytrzymałość, odporność na przebicie i trwałość.

W nowej oponie Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV zastosowano nowe kordy (niektóre wykonane z kevlaru) w różnych warstwach konstrukcji, aby poprawić zużycie bieżnika, sztywność na zakrętach i sterowność przy wyższych prędkościach.

Werdykt: Jak w przypadku większości produktów, jeśli zdecydujesz się na jedną z marek premium, będzie Cię to kosztować więcej, ale szczególnie w przypadku opon, dostajesz to, za co płacisz.

Sugerowana cena detaliczna opony Eagle F1 Asymmetric 3 SUV o najmniejszych rozmiarach (235/65R17 104W EAG F1 ASY 3 SUV AR) wynosi 198,99 GBP za sztukę. Cena RRP opony 255/50R20 109 Y XL, w którą wyposażony jest testowany przez nas Velars, wynosi 312,99 funtów.

Może się to wydawać dużo, ale być może najuczciwszym sposobem spojrzenia na tę cenę jest zastanowienie się, ile byśmy zapłacili za dodatkowy element wyposażenia samochodu, który może tylko poprawić jego wygląd i nie ma żadnego wpływu na bezpieczeństwo, prowadzenie i ekonomię jazdy?

Nowe opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV z pewnością zrobiły wrażenie podczas naszych testów, dodając zupełnie nowy poziom pewności i zaangażowania do i tak już wciągających wrażeń z jazdy Velarem.

Redakcja

cardetailing.edu.pl

Świat motoryzacyjny w pigułce.

Profesjonalne porady i recenzje związane z kosmetykami i pielęgnacją samochodu.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.

 

kontakt@cardetailing.edu.pl