Obudź śpiącą głowę: VW na ratunek
Technologia w najnowszym SUV-ie Volkswagen Touraeg może ostrzegać przed niebezpieczeństwem w nocy i obudzić Cię, jeśli zaśniesz za kierownicą.
Opcjonalny system Emergency Assist będzie wykrywał, kiedy kierowca nie jest skupiony na drodze, prawdopodobnie dlatego, że zasnął lub doznał epizodu medycznego.
Jeśli po krótkim czasie czujniki nie wykryją żadnej aktywności kierowcy związanej z kierowaniem, hamowaniem lub przyspieszaniem, system aktywuje różne etapy eskalacji.
Na początku system próbuje obudzić kierowcę, pulsując hamulcami, ostrzega innych kierowców o potencjalnym niebezpieczeństwie, uruchamiając światła awaryjne podczas jazdy po pasie ruchu w lewo i w prawo, aż w końcu automatycznie inicjuje kontrolowane zatrzymanie.
Touareg, który uzyskał pełną pięciogwiazdkową ocenę bezpieczeństwa Euro NCAP, jest również dostępny z systemem Night Vision Assist, który wykrywa promienie podczerwone emitowane przez ludzi i zwierzęta w odległości do 130 metrów.
Kierowca jest informowany o dzikich zwierzętach i pieszych za pomocą kamery termowizyjnej.
System wykorzystuje wyświetlacz na desce rozdzielczej do wyświetlania czarno-białego obrazu tworzonego przez system noktowizyjny, a następnie kamera oznacza zagrożenia kolorem bursztynowym lub czerwonym, w zależności od zagrożenia, jakie stwarzają.
W momencie wykrycia zagrożenia, hamulce samochodu są uruchamiane w celu optymalnego hamowania, na wypadek gdyby kierowca musiał awaryjnie zahamować.
Nowy VW Touareg Black Edition jest również wyposażony w najnowocześniejsze reflektory z matrycą LED.
Każdy reflektor zawiera 128 diod LED, które stale dostosowują się do warunków jazdy, aby nie oślepiać innych użytkowników drogi.
Senność kierowców
Volkswagen przeprowadził ankietę, z której wynika, że ponad jedna piąta (22 procent) kierowców przyznała, że zdarzyło im się zasnąć na drodze, a 3,7 procent przyznało, że zasnęło za kierownicą.
Jedna czwarta stwierdziła, że straciła koncentrację w ciemności, co spowodowało, że zjechała z pasa ruchu, na którym się znajdowała.
Z kolei osiem procent stwierdziło, że często czuje się nieswojo prowadząc samochód w nocy, ponieważ obawia się, że może zasnąć.
Zmęczenie było przyczyną 62 śmiertelnych wypadków drogowych i ponad 1500 RTA na brytyjskich drogach w 2018 roku, zgodnie z najnowszymi rekordami Departamentu Transportu.
Ale podczas gdy oficjalna liczba wynosi 2 procent, szacuje się, że DVLA szacuje, że 20 procent wypadków na autostradach i monotonnych typach dróg może być spowodowanych przez kierowcę kiwającego się za kierownicą.