Technologia samochodowa zaskakująca kierowców
Prawie połowa kierowców ma problemy z opanowaniem technologii samochodowej - wynika z nowego badania.
Badania wykazały, że pomimo technologii w samochodach, które pozwalają nam znaleźć trasę za naciśnięciem przycisku, rozmawiać z przyjaciółmi i rodziną bez użycia rąk i hamować bez dotykania pedału, duży odsetek kierowców jest zdumiony ilością przycisków i przełączników.
Wielu przyznaje, że nie wie, jak włączyć "tryb sportowy" lub "tempomat", inni mają problem z obsługą autoparkingu.
Ponad 50 procent kierowców nie ma pojęcia, jak korzystać z funkcji "lane keep assist", włączać "autostradowe alarmy prędkości", a nawet wykorzystywać "ustawienia pamięci fotela".
Badanie przeprowadzone wśród 1000 kierowców, którzy kupili nowy samochód w ciągu ostatnich trzech lat, wykazało, że ponad połowa kierowców w Londynie czuje, że marnuje wiele technologii, które ich samochód ma do zaoferowania.
Matt Wrigley z Jardine Motors Group, która przeprowadziła badanie, powiedział: "Technologia silnie wpływa na nasz wybór w nowym samochodzie, nawet jeśli nie jesteśmy do końca pewni, w jaki sposób wspomaga ona naszą jazdę.
"Wielu z nas jest uwiedzionych przez nie w punkcie sprzedaży, ale zapomina dowiedzieć się, jak z nich korzystać w podekscytowaniu odjeżdżając w naszym nowym silniku.
"Dlatego właśnie, oprócz zapewnienia naszym klientom pełnej wycieczki po ich nowym samochodzie i jego funkcjach, mamy również pod ręką szereg specjalistów, którzy w każdej chwili mogą odpowiedzieć na pytania naszych klientów".
Odsetek właścicieli nowych samochodów, którzy nie potrafią korzystać z następujących funkcji:
Samodzielnego parkowania - 61 proc. Ekranów na tylnych siedzeniach - 58 procent Asystent utrzymania pasa ruchu - 58 procent Pamięć ustawień foteli - 57 procent Tryb sportowy - 54 procent Adaptacyjny tempomat - 51 procent Ostrzeżenia dotyczące prędkości na autostradzie - 51 procent Automatyczne hamowanie - 49 procent Funkcje telefoniczne obsługiwane za pomocą głosu - 48 procent Łączność z urządzeniami multimedialnymi - 46 procent Informacje o ruchu drogowym - 43 procent Tempomat - 42 procent Elektryczny szyberdach - 39 procent Klimatyzacja - 39 procent Kamery/czujniki cofania - 38 procent Podgrzewane fotele - 36 procent Automatyczne reflektory - 33 procent Nawigacja satelitarna - 32 procent Bluetooth - 28 procent Zautomatyzowane wycieraczki przedniej szyby - 23 procent Radio cyfrowe - 15 procent
Naukowcy odkryli, że 32 procent właścicieli nowych samochodów nie wie, jak obsługiwać nawigację satelitarną w samochodzie, a czterech na dziesięciu nie ma pojęcia o czujnikach cofania, klimatyzacji i podgrzewanych siedzeniach.
Badanie ujawniło również, że znaczna liczba kierowców nie wykorzystuje w pełni swoich ustawień multimedialnych - 15 procent nie potrafi obsługiwać radia cyfrowego, a 28 procent nie ma pojęcia, jak obsługiwać Bluetooth w samochodzie.
Ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że ich samochód jest pełen przycisków i przełączników, których nie wiedzą jak używać lub do czego służą - a 49 procent uważa, że marnują wiele z tego, co ich samochód ma do zaoferowania.
Kolejne 58 procent często naciskało niewłaściwy przycisk lub wybierało niewłaściwą funkcję, gdy próbowało zrobić coś technicznego.
Zamiast czytać instrukcję obsługi, nie jest zaskoczeniem, że kierowcy w tym czy innym momencie korzystają z pomocy swojego partnera.
Czterech na dziesięciu przyznaje się do korzystania z pomocy współmałżonka przy regulacji reflektorów lub ustawianiu Bluetooth.
Co szokujące, ponad jedna trzecia nigdy nie otworzyła instrukcji obsługi samochodu, aby dowiedzieć się, jak prawidłowo go obsługiwać.
Kolejne 36 procent ujawniło nawet, że musiało słuchać rad swoich dzieci, jak obsługiwać gadżety w ich nowym samochodzie.
Spośród ankietowanych kierowców 71 procent osób powyżej 55 roku życia uznało, że opanowanie głównych funkcji technicznych nowoczesnych samochodów zajęło im od 0 do 6 miesięcy, podczas gdy tylko 51 procent osób w wieku 18-24 lat czuło się komfortowo w tym samym okresie czasu.