8 objawów uszkodzenia zacisku hamulcowego (i koszt wymiany)

8 objawów uszkodzenia zacisku hamulcowego (i koszt wymiany)

Wiesz, że klocki hamulcowe wymagają regularnej wymiany, aby zapewnić zatrzymanie pojazdu po naciśnięciu pedału hamulca, ale rzadko zastanawiasz się nad zaciskami hamulcowymi.

Chociaż zaciski hamulcowe powinny służyć przez cały okres eksploatacji pojazdu, zdarzają się sytuacje, w których ta kluczowa część może ulec awarii.

Skąd więc wiadomo, że zacisk hamulcowy jest uszkodzony? Przyjrzyjmy się charakterystycznym objawom.

Najczęstszym objawem uszkodzenia zacisku hamulcowego jest gąbczasty pedał hamulca i zmniejszona siła hamowania. Można również zauważyć, że podczas hamowania samochód ściąga na jedną stronę. W niektórych przypadkach można również zauważyć zewnętrzne wycieki płynu hamulcowego na podłożu.

Są to najczęstsze objawy uszkodzenia zacisku hamulcowego, ale nie wszystkie. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzenia zacisku hamulcowego:

Spis treści Pokaż Objawy uszkodzenia zacisku hamulcowego 1. Ściąga na jedną stronę 2. Przeciąganie 3. Zmniejszona siła hamowania 4. Nierównomierne zużycie klocków hamulcowych 5. Wyciek płynu hamulcowego 6. Miękki lub gąbczasty pedał hamulca 7. Dziwne odgłosy 8. Nietypowe zapachy Działanie zacisku hamulcowego Umiejscowienie zacisku hamulcowego Koszt wymiany zacisku hamulcowego

Objawy uszkodzenia zacisku hamulcowego

1. Ciągnie na jedną stronę

Zablokowany zacisk hamulcowy nie cofa się automatycznie. Prowadzi to do tego, że klocek hamulcowy zawsze wlecze się na wirniku.

W takiej sytuacji pojazd zaczyna ściągać w stronę, w którą włączone są hamulce. Uszkodzony zacisk powoduje, że to koło porusza się wolniej niż drugie.

2. Przeciąganie

Gdy zacisk hamulcowy zaciska się, klocki hamulcowe są dociskane do wirnika nawet wtedy, gdy nie naciskasz pedału hamulca. To tarcie prowadzi do uczucia przeciągania. Jest to uczucie podobne do hamowania, z tą różnicą, że próbujesz prowadzić samochód, co może być kłopotliwe.

Można odnieść wrażenie, że walczy się z pojazdem, aby tylko ruszyć do przodu.

3. Zmniejszona siła hamowania

Gdy jakakolwiek część układu hamulcowego jest uszkodzona, w tym zacisk hamulcowy, może wystąpić zmniejszenie siły hamowania. Jeśli siła hamowania jest mniejsza, wzrasta prawdopodobieństwo wypadku.

Dlatego tak ważne jest, aby jak najszybciej naprawić wszystkie problemy z hamulcami.

4. Nierównomierne zużycie klocków hamulcowych

Gdy sworznie ślizgowe zacisku hamulcowego zaczną się zacinać, możesz zauważyć nierównomierne zużycie klocków hamulcowych. Czasami problem ten może być spowodowany zablokowaniem tłoczka.

W obu przypadkach klocek hamulcowy jest częściowo przyłożony i wlecze się po wirniku, dlatego zużycie następuje szybciej i nierównomiernie. Niesprawne zaciski hamulcowe powodują częstsze zużywanie się klocków.

RELATED: 5 objawów zużytych klocków hamulcowych

5. Wyciek płynu hamulcowego

Płyn hamulcowy powinien pozostać w zbiorniku w stanie nienaruszonym. Rzadko, jeśli w ogóle, trzeba go dolewać.

Jednak gdy zaciski hamulcowe są uszkodzone, można zauważyć wycieki płynu. Zaciski są aktywowane przez płyn hydrauliczny. Gdy zaciski są zablokowane, można zauważyć wycieki ze śruby odpowietrzającej lub z uszczelki tłoczka.

Poszukaj mokrej plamy oleju na podłożu po wewnętrznej stronie opony. Jeśli nie masz pewności, czy to nie wyciek, możesz położyć kawałek kartonu.

Powiązane: 5 objawów wycieku płynu hamulcowego

6. Miękki lub gąbczasty pedał hamulca

Zacisk hamulcowy może powodować gąbczasty lub miękki pedał. Przyczyną takiej sytuacji może być wyciek płynu hamulcowego, przegrzane klocki lub powietrze w przewodach.

Poza tym zatarty zacisk może powodować większy luz pomiędzy wirnikiem a klockami hamulcowymi, co w konsekwencji może powodować dziwne odczucia na pedale.

7. Dziwne odgłosy

Jest kilka dźwięków, które można usłyszeć, gdy zacisk hamulcowy się zacina.

Jeśli pęknie wspornik zacisku, który trzyma zacisk, można usłyszeć nadmierne odgłosy trzeszczenia. Ponadto może dojść do zablokowania hamulców w danym kole.

Można również usłyszeć dźwięki podobne do tych, które występują, gdy klocki hamulcowe są uszkodzone. Największa różnica polega na tym, że ten hałas jest słyszalny nawet wtedy, gdy hamulce nie są używane. Jeśli zacisk nadal będzie się zacinał, może to spowodować zużycie klocków hamulcowych i wirników, co doprowadzi do metalicznego odgłosu tarcia.

8. Nieprawidłowe zapachy

Gdy zacisk hamulcowy się zaciska, wywiera on stały nacisk na klocki hamulcowe. Ponieważ klocki są stale używane, zaczynają się nagrzewać.

W końcu klocki hamulcowe nie powinny być w ciągłym użyciu.

Jeśli po wyjściu z samochodu poczujesz zapach palących się chemikaliów, może to być spowodowane uszkodzeniem zacisku. Gdy klocki hamulcowe stają się gorące, materiał zaczyna się rozpadać, co prowadzi do powstawania nieprzyjemnych zapachów.

Działanie zacisku hamulcowego

Współczesne samochody są wyposażone w przednie lub czterokołowe hamulce tarczowe. W typowym układzie hamulcowym metalowa tarcza, zwana rotorem, jest przymocowana do koła. Gdy użytkownik naciska pedał hamulca, dwa klocki hamulcowe chwytają wirnik, spowalniając koło aż do jego zatrzymania.

Zacisk hamulcowy jest przykręcony do mocowania, które utrzymuje klocki hamulcowe na miejscu za pomocą układu hydraulicznego. Gdy zacisk nie jest używany, klocki nie dotykają wirnika.

Gdy jednak naciśniesz pedał hamulca, przez przewody hamulcowe połączone z zaciskiem przepływa ciśnienie hydrauliczne. Tłoczki zacisku dociskają klocki do tarczy. Po zwolnieniu pedału hamulca zacisk wraca do pierwotnego położenia, dzięki czemu koło może się swobodnie poruszać.

Położenie zacisku hamulcowego

Zacisk hamulcowy jest umieszczony na uchwycie zacisku. W przypadku przednich zacisków hamulcowych zacisk znajduje się na mocowaniu, które jest przymocowane do zwrotnicy.

Z tyłu nie ma zwrotnicy, do której można by się przyczepić, ale hamulce znajdują się za kołami i tam również są zamontowane na uchwycie zacisku.

Koszt wymiany zacisku hamulcowego

Średni koszt wymiany zacisku hamulcowego wynosi od 500 do 800 dolarów, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Koszt robocizny wynosi od 135 do 200 dolarów, a koszt samego zacisku hamulcowego od 300 do 665 dolarów.

Można również zdecydować się na odbudowę zacisku hamulcowego za pomocą specjalnego zestawu. Taki zestaw znacznie obniża koszty, ale wymaga trochę pracy.

Konieczna będzie wymiana uszczelek, tłoczków, sworzni prowadzących i tulejek sworzni. Istnieje także prawdopodobieństwo, że coś nie zostanie wykonane prawidłowo, co będzie wymagało wymiany w przyszłości.

Samodzielna wymiana zacisków hamulcowych nie jest rozsądnym rozwiązaniem, chyba że ktoś zna się na hamulcach.

Redakcja

cardetailing.edu.pl

Świat motoryzacyjny w pigułce.

Profesjonalne porady i recenzje związane z kosmetykami i pielęgnacją samochodu.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.

 

kontakt@cardetailing.edu.pl