Dlaczego z mojego samochodu wycieka olej? Najczęstsze przyczyny (i jak je usunąć)

Dlaczego z mojego samochodu wycieka olej? Najczęstsze przyczyny (i jak je usunąć)

Czy zauważyłeś olej na podłodze w garażu, gdy samochód był zaparkowany w nocy?

Wycieki oleju silnikowego są dość powszechne w samochodach, a niektóre modele samochodów przeciekają bardziej niż inne.

Jednak wycieki oleju silnikowego mogą być szkodliwe dla środowiska i mogą spowodować zapalenie się samochodu, jeśli olej wycieka w pobliżu gorącej rury wydechowej.

W tym artykule omówimy najczęstsze przyczyny wycieków oleju w Twoim samochodzie oraz sposoby zapobiegania im w przyszłości. Zacznijmy od najczęstszych przyczyn:

Najczęstszą przyczyną wycieku oleju z samochodu jest nieszczelność korka spustowego oleju lub nieszczelność filtra oleju. Przyczyną może być również uszkodzona uszczelka pokrywy zaworów, uszkodzona miska olejowa lub zatkany układ odpowietrzania skrzyni korbowej.

Są to tylko najczęstsze przyczyny, ale nie wszystkie. Przyczyny i miejsca wycieku oleju silnikowego mogą być bardzo różne, dlatego przed wymianą jakichkolwiek części należy przeprowadzić kontrolę wzrokową.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych możliwych przyczyn wycieku oleju w komorze silnika:

Spistreści pokaż 10 Przyczyny wycieku oleju silnikowego 1. Uszkodzony lub zardzewiały filtr oleju 2. Nieszczelny korek spustowy oleju 3. Uszkodzona uszczelka pokrywy zaworów 4. Uszkodzona lub zardzewiała miska olejowa 5. Zatkany układ odpowietrzania skrzyni korbowej 6. Uszkodzona uszczelka głowicy 7. Uszczelki wału korbowego lub wałka rozrządu 8. Nieszczelna chłodnica oleju 9. Nieszczelny czujnik ciśnienia oleju 10. Pęknięta głowica cylindra lub blok silnika Jak zapobiegać wyciekom oleju?

10 Przyczyny wycieku oleju silnikowego

1. Uszkodzony lub zardzewiały filtr oleju

Wadliwy lub uszkodzony filtr oleju jest czasami przyczyną wycieku oleju. Sprawdź, czy filtr oleju jest prawidłowo dokręcony i czy nie ma na nim śladów rdzy. Jeśli znajdziesz na nim rdzę, zdecydowanie nadszedł czas na wymianę zarówno oleju silnikowego, jak i filtra.

Nieszczelność często może być także spowodowana przez uszczelkę typu O-ring. Jednak ich wymiana osobno może być trudna i może być konieczna wymiana całego filtra oleju.

Należy pamiętać, że filtr oleju powinien być wymieniany przy każdej wymianie oleju.

2. Nieszczelny korek spustowy oleju

Korek spustowy oleju znajduje się na spodzie miski olejowej i jest dostępny od spodu pojazdu. Zużyty lub uszkodzony korek spustowy może być przyczyną wycieku oleju.

Przy każdej wymianie oleju należy wymienić uszczelkę korka spustowego oleju lub cały korek spustowy. Jednak większość osób pomija tę czynność i ponownie montuje stary korek spustowy. Może to spowodować nieszczelność o-ringu korka oleju.

Sprawdź, czy korek oleju jest prawidłowo dokręcony, a jeśli wygląda na to, że wycieka z niego olej, być może trzeba będzie wymienić uszczelkę lub cały korek.

3. Zepsuta uszczelka pokrywy zaworów

Pokrywy zaworów znajdują się w górnej części głowicy cylindrów silnika i służą jako uszczelnienie zapobiegające wyciekom oleju. Uszczelki pokrywy zaworów mają tendencję do zużywania się po pewnym czasie ze względu na wysoką temperaturę oraz fakt, że gumy z czasem twardnieją, przez co może z nich kapać olej.

Uszczelki pokrywy zaworów są często widoczne z zewnątrz silnika i dość łatwo jest stwierdzić, czy wyciek pochodzi właśnie stamtąd. Czasami jednak wyciek może pochodzić z tylnej części silnika, dlatego za pomocą lusterka można spróbować zlokalizować wyciek oleju stamtąd.

4. Uszkodzona lub zardzewiała miska olejowa

Miska olejowa znajduje się w dolnej części silnika. Z czasem ulega ona uszkodzeniu, ponieważ zanieczyszczenia uderzają w spód miski i pozostawiają wgniecenia.

Jeśli masz aluminiową miskę olejową, istnieje ryzyko, że uderzyłeś w coś pod samochodem, co spowodowało pęknięcia w misce olejowej, z których wycieka olej.

Jeśli masz stalową miskę olejową, możliwe, że przez długi czas rdzewiała, a po pewnym czasie w misce pojawiła się bardzo mała dziurka, która spowodowała wyciek.

Wyciek może również pochodzić z uszczelki miski olejowej lub z uszczelniacza miski olejowej.

5. Zatkany układ odpowietrzania skrzyni korbowej

Odpowietrzenie skrzyni korbowej zapewnia, że sprężanie w samochodzie nie spowoduje nadmiernego ciśnienia w skrzyni korbowej.

Skrzynia korbowa jest często wentylowana za pomocą zaworu i przewodu biegnącego do wlotu.

Jeśli odpowietrzenie skrzyni korbowej jest zatkane, może to powodować nadciśnienie w silniku, a to z kolei może być główną przyczyną kilku różnych wycieków oleju w samochodzie, ponieważ olej próbuje znaleźć drogę ucieczki z silnika.

Można to łatwo stwierdzić, odkręcając korek oleju, gdy silnik pracuje na wolnych obrotach. Jeśli wszystko działa prawidłowo, powinno tam występować niewielkie podciśnienie. Jeśli jednak występuje tam wysokie nadciśnienie, może to być spowodowane niedrożnością układu odpowietrzania skrzyni korbowej.

6. Uszkodzona uszczelka głowicy

Uszkodzenie uszczelki głowicy może powodować wycieki oleju do komory spalania lub do układu chłodzenia.

Jeśli jednak w pobliżu krawędzi uszczelki głowicy znajduje się wyciek z kanałów ciśnieniowych oleju, może on również powodować zewnętrzne wycieki oleju z silnika.

Nie jest to zbyt częste zjawisko, ale absolutnie się zdarza. Jeśli wygląda na to, że olej wydobywa się spomiędzy bloku silnika i głowicy cylindrów, zdecydowanie należy sprawdzić uszczelkę głowicy.

7. Uszczelki wału korbowego lub wałka rozrządu

Wokół wału korbowego i wałka rozrządu znajdują się uszczelki, które utrzymują olej silnikowy wewnątrz silnika. Jak można sobie wyobrazić, wał korbowy i wałki rozrządu stale się obracają, co może powodować zużycie uszczelek.

Wał korbowy ma uszczelnienia zarówno z przodu silnika, za kołem pasowym wału korbowego, jak i przy skrzyni biegów. Jeśli widać wyciek oleju z obudowy skrzyni biegów, prawdopodobnie pochodzi on z uszczelnienia wału korbowego.

Wałek rozrządu często ma uszczelnienia tylko z przodu silnika.

8. Nieszczelna chłodnica oleju

Istnieją dwa rodzaje chłodnic oleju. Jedna z nich jest chłodzona powietrzem i często znajduje się w przedniej części samochodu. Drugi typ to chłodnica oleju chłodzona cieczą chłodzącą, która często znajduje się w bloku silnika.

Najczęściej wyciek oleju pochodzi z chłodnicy chłodzonej cieczą chłodzącą, ponieważ często są one uszczelnione przed blokiem silnika. Często są one wykonane z tworzywa sztucznego, co może powodować ich pęknięcia, a w konsekwencji nieszczelności.

Również te chłodzone powietrzem z przodu mogą przeciekać, więc jeśli zauważysz wycieki oleju z przodu silnika, prawdopodobnie pochodzą one z chłodnicy oleju silnikowego.

9. Nieszczelny czujnik ciśnienia oleju

Czujnik ciśnienia oleju jest często umieszczony w głowicy cylindrów lub w bloku silnika. Czujnik ten jest często wykonany z tworzywa sztucznego, co może spowodować jego pęknięcie i wyciek z czasem.

Po jego zlokalizowaniu wymiana jest bardzo łatwa i często niedroga.

10. Pęknięta głowica cylindra lub blok silnika

Nie jest to częsta sytuacja, ale może się zdarzyć, więc nie należy o niej zapominać. Jeśli głowica lub blok silnika są pęknięte, olej może wyciekać z silnika, a nawet przedostawać się do układu chłodzenia.

Może się to zdarzyć zwłaszcza wtedy, gdy do pewnego momentu w układzie chłodzenia nie było wystarczającej ilości płynu chłodzącego, co spowodowało jego zamarznięcie.

W przypadku pękniętej głowicy cylindrów często trzeba wymienić całą głowicę. W przypadku pękniętego bloku silnika lub dziur spowodowanych rdzą w niektórych rzadkich sytuacjach możliwe jest jego zespawanie, ale często trzeba wymienić cały silnik.

RELATED: Koszt naprawy wycieku oleju - najczęstsze przyczyny i sposób naprawy

Jak zapobiegać wyciekom oleju?

Aby utrzymać silnik samochodu w dobrym stanie i zapobiec wyciekom oleju, wystarczy regularna konserwacja i rutynowy serwis olejowy.

Ważne jest, aby czasami czyścić przewody odpowietrzające skrzynię korbową i zawory sterujące, aby utrzymać niewielkie podciśnienie w silniku samochodu. Nadciśnienie spowoduje rozerwanie uszczelek i wycieki oleju.

Można także stosować specjalne dodatki, które są skuteczne i pomagają zapobiegać wyciekom oleju. Jeśli chcesz zapoznać się z jednym z takich dodatków, możesz go znaleźć tutaj, w serwisie Amazon:

14 002 Recenzje ATP AT-205 Re-Seal Stops Przecieki, 8 uncji....
  • Profesjonalna siła, szybkie działanie...
  • Odżywia wszystkie gumowe uszczelki i uszczelnienia...
  • Kompatybilny z konwencjonalnymi i...
  • Nie zawiera destylatów ropy naftowej,...
$18.39 Zobacz ostatnią cenę

Jeśli zauważysz inne objawy, a problem nie występuje w wyżej wymienionych obszarach, radzimy zabrać samochód do autoryzowanego dealera w celu sprawdzenia.

Redakcja

cardetailing.edu.pl

Świat motoryzacyjny w pigułce.

Profesjonalne porady i recenzje związane z kosmetykami i pielęgnacją samochodu.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.

 

kontakt@cardetailing.edu.pl