Jak sprawdzić łożysko kulkowe

Jak sprawdzić łożysko kulkowe

Jak sprawdzić łożysko kulkowe

Pytanie o to, jak sprawdzić łożysko kulkowe może niepokoić zarówno w przypadku pojawienia się objawów awarii, jak i elementarnie przy zakupie nowego. Istnieją trzy podstawowe metody sprawdzenia stanu technicznego - bez podnoszenia kół, przez podniesienie samochodu na lewarku oraz przez użycie podnośnika do podniesienia samochodu (zazwyczaj używanego w warsztacie). Zależy to również od rodzaju łożyska kulkowego - pojedyncze wahacze lub wielowahaczowe. Rozróżnia się również mocowania dolne i górne. Pomimo różnorodności, metody weryfikacji są podobne pod wieloma względami i są dostępne dla prawie każdego właściciela samochodu z podstawowymi umiejętnościami naprawy samochodu.

Jak sprawdzić, czy przegub kulowy jest uszkodzony?

Jeden z czterech poniższych objawów jest dobrym sposobem na stwierdzenie, czy przegub kulowy wymaga sprawdzenia:

  • Odgłos stukania kół przednich podczas jazdy po wybojach, szczególnie przy dużej prędkości;
  • chybotanie na boki w linii prostej na drodze;
  • łożysko kulkowe piszczy przy skręcaniu kierownicą w jedną lub drugą stronę;
  • opony przednie są nierównomiernie zużyte, w szczególności większe zużycie występuje na oponie, na której zamontowany jest problematyczny przegub kulowy, a zużycie jest większe na wewnętrznej powierzchni opony.

Jeśli wystąpi którykolwiek z powyższych objawów, zaleca się sprawdzenie elementów zawieszenia, w tym przegubów kulowych. Zaleca się, aby zrobić to jak najszybciej, po pierwsze, aby zaoszczędzić pieniądze na naprawach, a po drugie, aby chronić siebie i swoich pasażerów podczas jazdy, ponieważ uszkodzone łożysko kulkowe może stanowić zagrożenie.

Metody sprawdzania przegubu kulowego

Istnieją 3 podstawowe metody, które pozwalają właścicielowi samochodu na samodzielne sprawdzenie stanu przegubu kulowego samochodu.

Pierwszy i najprostszy jest bez usuwania kół lub nawet jacking samochodu w górę.

Drugi sposób to użycie podnośnika (jedno koło na raz).

Trzecim sposobem jest użycie podnośnika. Co prawda metoda ta jest dostępna tylko w stacjach serwisowych, ale jest to najbardziej precyzyjna odpowiedź na pytanie o stan łożyska kulkowego. Metody testowania również różnią się w zależności od tego, czy przegub kulowy jest jedno- czy wielodźwigniowy. Więc przyjrzyjmy się bliżej kondycji przegubu kulowego bez windy, po prostu patrząc na pukanie, luz i stopień zużycia z drogi piłka jest chwieje się w obudowie.

Rodzaje przegubów kulowych

Wybór metody badania zależy od rodzaju przegubów kulowych stosowanych w pojeździe. Jak wspomniano powyżej, występują one w szczególności w dwóch rodzajach:

  • Jednodźwigniowe lub typu McPherson. Konstrukcja jest zbudowana w taki sposób, że koło i jego piasta są u góry podparte na rozpórce, a u dołu na dźwigni, z którą styka się zespół łożyska kulkowego. Konstrukcja ta jest stosowana w większości zwykłych samochodów budżetowych i jest najczęściej opisywanym typem jednostki.
  • Multilever. W tej konstrukcji występują dwa wahacze - górny i dolny, do których przymocowana jest zwrotnica. Zgodnie z tym, że są dwie dźwignie, są też dwa przeguby, po jednym z każdej strony.

Jak sprawdzić przegub kulowy bez podnośnika

W dalszej części przyjrzyjmy się różnym typom przegubów kulowych, aby dowiedzieć się, jak sprawdzić ich zużycie, co często ma miejsce - dlatego też metody ich sprawdzania są pod wieloma względami podobne.

Jak sprawdzić górny przegub kulowy w samochodzie?

Aby sprawdzić stan górnego wielowypustowego przegubu kulowego, należy postępować według następującego algorytmu (umożliwi to sprawdzenie luzu):

  • Ustawić samochód na równej powierzchni i zaciągnąć hamulec ręczny.
  • Poproś asystenta, aby usiadł na fotelu kierowcy i nacisnął pedał hamulca. Zamiast pomocnika, pedał hamulca można zabezpieczyć za pomocą improwizowanych środków (ciężki przedmiot, żelazko do opon oparte o pedał). Jeśli w łożysku piasty występuje luz, hamulec jest tak zabezpieczony, że nie można go zwolnić.
  • Przytrzymaj rękami górną część kierownicy i rozkołysz ją w kierunku prostopadłym do ruchu samochodu, tzn. od/do Ciebie.

Kontrola górnego przegubu kulowego

Jeśli w górnym przegubie kulowym na rozpórce występuje luz, będzie on wyraźnie wyczuwalny przy wykonywaniu powyższych kontroli. Można również usłyszeć kliknięcie lub skrzypienie hałas pochodzący z przegubu kulowego. Jednak ta kontrola jest często odpowiednia tylko wtedy, gdy jest duże zużycie, we wczesnym stadium procedura może być niejednoznaczna.

Dlatego do tej kontroli lepiej jest użyć podnośnika. Algorytm działania będzie taki sam, z tą różnicą, że kołysana będzie nie tylko górna część koła, ale także dolna i boki. W szczególności, można chwycić jedną ręką górną część koła, a drugą dolną. Następnie rozkołysać koło w płaszczyźnie pionowej. Podobny test można przeprowadzić, biorąc jedną ręką lewą stronę koła, a drugą prawą. W tym przypadku należy kołysać kołem w płaszczyźnie poziomej. Jeśli występuje luz i "niezdrowy" odgłos piszczenia, łożysko należy wymienić na nowe. Kot jest prosty sposób, aby sprawdzić przeguby kulowe bez demontażu i bez podnośnika.

Jak sprawdzić dolne przeguby kulowe?

Dolne przeguby kulowe mogą być sprawdzane w taki sam sposób jak górne przeguby kulowe, ale wynik jest znacznie bardziej wydajny, jeśli skorzystać z pomocy łomu i umieścić samochód na kozłach lub podnośnika. Pomiędzy czop a dźwignię należy wsunąć łom, aby odciążyć przegub kulowy i sprawdzić, czy może się on poruszać. Do kontroli systemu jednodźwigniowego nadają się następujące metody kontroli.

Sprawdzenie dolnych przegubów kulowych na podnośniku

W celu sprawdzenia dolnych przegubów kulowych na jednym systemie zawieszenia link, jack i łom musi być używany. Aby ułatwić przeprowadzenie diagnostyki, samochód powinien być zaparkowany na jezdni podwieszanej lub na podnośniku. Algorytm sprawdzania jest następujący:

  • Zaparkuj samochód na wiadukcie (z zaciągniętym hamulcem ręcznym) lub na podwyższeniu.
  • Jeżeli używany jest kanał inspekcyjny lub kozioł, konieczne jest użycie podnośnika, w szczególności w celu zawieszenia koła, którego podparcie jest sprawdzane. Oczywiście podnośnik z samochodem powinien być podniesiony na odpowiednią wysokość.
  • Ostrożnie, aby nie uszkodzić osłony przeciwpyłowej (ona również wymaga sprawdzenia), włożyć płaski koniec łomu między sworzeń obrotowy a ramię nośne.
  • Następnie należy delikatnie kołysać łomem w górę i w dół, tak aby odciążyć i przeciążyć przegub kulowy, który ma być sprawdzony. Oznacza to, że sworzeń kuli będzie poruszał się w kierunku pionowym.
  • Jeśli przegub kulowy jest nienaruszony, nie powinno być luzu pod mocowaniem. Jeśli tak jest, to jest to natychmiast widoczne dla oka, a nawet wyczuwalne. Luz jest bezpośrednim wskaźnikiem, że zespół łożyska kulkowego jest uszkodzony i wymaga wymiany.

Kontrola dolnego łożyska kulkowego w samochodzie bez podnośnika

Metodą sprawdzenia przegubu kulowego bez podnośnika samochodowego jest użycie wsparcia, takiego jak pniak drzewa, zdolnego do utrzymania ciężaru samochodu lub podobnej struktury.

Na przykład, koło, które ma być testowane musi być najpierw podniesione, a następnie podpora pod przegubem kulowym musi być umieszczona w taki sposób, aby wywołać obciążenie przegubu kulowego. Jeśli jest on w odpowiednim porządku, koło pojazdu pozostaje zawieszone i obraca się swobodnie, nie wydając przy tym odgłosu stukania. Jeśli koło odczuwa jakiekolwiek stukanie lub chybotanie, łożysko kulkowe jest uszkodzone i musi zostać wymienione.

Konstrukcja zawieszenia niektórych pojazdów zawiera również otwór diagnostyczny, specjalnie wykonany do pomiaru odległości między powierzchnią łożyska kulkowego a podstawą sworznia. Muszą być jednak znane dopuszczalne wartości dla poszczególnych odległości. Można je znaleźć w dokumentacji technicznej. Odległość można sprawdzić za pomocą przyrządu pomiarowego. Istnienie tego otworu znacznie upraszcza proces samodzielnego przeprowadzania diagnostyki zużycia łożysk kulkowych, bez użycia narzędzi.

Kontrola osłony przeciwpyłowej przegubu kulowego

Podczas sprawdzania stanu przegubu kulowego należy zwrócić uwagę na jego osłonę przeciwpyłową. Wykonana jest z gumy, a jej zadaniem jest zapobieganie przedostawaniu się wilgoci, kurzu i zanieczyszczeń do przegubu kulowego podczas pracy pojazdu. Osłona przeciwpyłowa jest zasadniczo elementem zużywalnym i powinna być okresowo wymieniana. W wyniku zmian temperatury (w tym zimy), naprężeń mechanicznych, uszkodzeń i po prostu procesu starzenia się, na korpusie gumowym mogą pojawić się pęknięcia, najpierw małe, a potem coraz większe, przez które kurz, piasek i inne drobne zanieczyszczenia dostaną się do wnętrza łożyska kulkowego. Ta mieszanina będzie działać jak ścierniwo, stopniowo niszcząc metalowe powierzchnie i wypłukując smar.

Dlatego podczas kontroli należy zawsze zwracać uwagę na stan osłony przeciwpyłowej oraz obecność w niej zanieczyszczeń i smaru. W przypadku uszkodzenia należy ją zawsze wymienić na nową, ponieważ zastosowanie zdartej osłony przeciwpyłowej prowadzi do drastycznego skrócenia żywotności przegubu kulowego. Przy wymianie osłony przeciwpyłowej na nową należy pamiętać o nasmarowaniu jej Litholem, ShRB-4 lub ich odpowiednikami.

Istnieje jeszcze jedna niestandardowa metoda sprawdzania przegubu kulowego, w szczególności z powodu uszkodzonej osłony przeciwpyłowej. W szczególności metoda nadaje się do testowania na maszynach, które mają przegub kulowy pionowo z palcem do góry, tzn. jeśli woda dostanie się do środka, to pozostaje w środku jak w naczyniu, a dostaje się od góry przez uszczelkę dławnicy. Tak więc, na maszynach, gdzie trudno jest zejść z maszyny i ogólnie dostać się do podpory, można wziąć zwykłą strzykawkę medyczną z igłą i wlać do niej trochę płynnego oleju (2...3 cc). Następnie przebijamy igłą górną część strzykawki i wlewamy olej do środka. Następnie należy porównać charakter starego stukania i stukania po zalaniu olejem. Jeśli pojawi się różnica, oznacza to, że przegub kulowy jest niesprawny i należy go wymienić. Jeśli chodzi o otwór na igłę, woda nie dostanie się do środka, więc właściciel samochodu może nie mieć obaw o to.

Sprawdzanie nowego łożyska kulkowego

Wiele nowych części samochodowych, nawet tych pochodzących z fabryki, nie jest tak dobrych, jak życzyłby sobie tego entuzjasta motoryzacji. Dotyczy to w szczególności niedrogich części mało znanych marek chińskich i innych. Dotyczy to również nowych zaworów kulowych. Dlatego przed zakupem części zamiennej warto sprawdzić jej stan wizualnie. Przy okazji, taka kontrola może być przeprowadzona nawet wtedy, gdy właściciel pojazdu z jakiegoś powodu usunął problematyczny przegub kulowy. Co do naprawy, to współczesne przeguby kulowe są nienaprawialne, ale stare części do Moskwiczów czy VAZ-klasyków często były robione z możliwością wymiany wkładki polimerowej, czyli z możliwością naprawy.

Najprostszą metodą, aby sprawdzić usunięty lub nowy przegub kulowy jest odwrócić je z kołkami kulistymi skierowanymi w dół. Jeśli górny (lub dolny) koniec sworznia opada pod własnym ciężarem (a tym bardziej, jeśli po prostu wypadł ze swojego miejsca), taki przegub kulowy jest uznawany za uszkodzony i musi zostać wymieniony. Nawet jeśli nie będzie dużego odwetu, to jest to tylko kwestia czasu. Podobnie sensowne jest szarpanie sworznia kulistego z boku na bok w miejscu jego osadzenia. Nie tylko nie powinno być żadnych luzów, ale sam ruch powinien być niewielki!

Inną oznaką niskiej jakości (głównie chińskie) przeguby kulowe jest obecność linchpin, lub miejsce dla niego. Oryginalne łożyska kulkowe wysokiej jakości nie powinny mieć czopów (mówiąc wprost, czop jest uważany za przestarzały). Dla przypomnienia, linchpin to stara nazwa smarowniczki. Nazwa pochodzi od słowa tavot, jak dawniej nazywano oleje smarowe. W związku z tym, linchpin jest urządzeniem do dozowania smaru.

Istotne jest również sprawdzenie integralności osłony przeciwpyłowej na nowym przegubie kulowym. Powinna być nie tylko nieuszkodzona (nawet drobne pęknięcia), ale również powinna być pod nią duża ilość smaru. Jeśli tak nie jest, właściciel samochodu powinien sam nasmarować kołpak przed zamontowaniem go na samochodzie.

Zakończenie .

Sprawność łożyska kulkowego najlepiej jest sprawdzić na dźwigu, ale można to zrobić całkiem dobrze własnymi rękami, używając podnośnika i łomu. Należy również pamiętać o sprawdzeniu osłony przeciwpyłowej. Najważniejsze jest, aby sprawdzić to w odpowiednim czasie, tak aby wymienić przegub kulowy na etapie, kiedy nie zagraża to bezpieczeństwu kierowcy i pasażerów podczas jazdy!

24.12.2020, 1883 widoki.

Redakcja

cardetailing.edu.pl

Świat motoryzacyjny w pigułce.

Profesjonalne porady i recenzje związane z kosmetykami i pielęgnacją samochodu.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.

 

kontakt@cardetailing.edu.pl