Jak działają moje hamulce?

Jak działają moje hamulce?

Jest słoneczny dzień, a ty jedziesz w dół drogi z opuszczonymi oknami i włączoną muzyką. Nagle samochód przed tobą gwałtownie się zatrzymuje, powodując trzaskanie hamulców. Dzięki Bogu, twój hamulce działały doskonale, a ty uniknęłaś kolizji. Dopóki nie doszło do tego incydentu, prawdopodobnie nie zastanawiałeś się zbytnio nad swoim układem hamulcowym. Oczywiście, wiesz, że hamulce powinny być sprawdzane i serwisowane raz na jakiś czas... ale w jaki sposób powodują one, że samochód zatrzymuje się po prostu stuknięciem w stopę?

Kiedy naprawdę się zatrzymujesz i myślisz, zdajesz sobie sprawę, że hamulce to całkiem niesamowity wynalazek. Są one one w stanie doprowadzić dużą, wielotonową maszynę poruszającą się z prędkością 70 mil na godzinę do całkowitego zatrzymania, wystarczy tylko nacisnąć pedał. Ta zdolność jest możliwa dzięki nauce!

Ruchomy samochód ma dużo energii kinetycznej, czyli "energii w ruchu". Aby zatrzymać samochód, twój hamulec musi wyeliminować tę energię kinetyczną. Kiedy popchniesz stopę do pedału, podłączona do niego dźwignia zostanie wepchnięta do małego cylindra wypełnionego płynem hydraulicznym w jego zbiorniku. Powoduje to przemieszczanie się płynu hydraulicznego przez układ przewodów do innych większych cylindrów lub zacisków, znajdujących się przy kole. Gdy płyn dostanie się do siodła, popycha ono siodło w celu uruchomienia klocków hamulcowych przy wirniku hamulca. Gdy klocki hamulcowe i rotor hamulcowy spotykają się, powstaje tarcie, które z kolei spowalniają zewnętrzne koło i oponę... powodując całkowite zatrzymanie samochodu! To proste, prawda?

Te same hamulce są jednym z dwóch typów: tarczowe lub bębnowe. Hamulce bębnowe są podobne do bębnów, stąd ich nazwa. Hamulce bębnowe mają szczęki umieszczone wewnątrz bębna, które są wypychane na zewnątrz po naciśnięciu pedału hamulca. Powoduje to ocieranie się szczęk o wnętrze bębna i spowolnienie koła. Hamulce tarczowe działają nieco inaczej. W hamulcach tarczowych zastosowano metalowy wirnik, który obraca się wraz z kołem. Gdy naciskasz pedał, zacisk ściska klocki hamulcowe o wirnik i spowalnia koło. Ta czynność jest bardzo podobna do tej, której użyłbyś, aby zatrzymać obracającą się tarczę, ściskając ją między palcami!

Następnym razem, gdy będziesz prowadzić swój pojazd, poświęć chwilę na docenienie swojego układu hamulcowego i nauki używanej do zatrzymania samochodu jednym naciśnięciem pedału. Zadbaj o swój układ hamulcowy, zlecając jego regularną kontrolę i serwisowanie doświadczonemu mechanikowi, aby mieć pewność, że gdy samochód będzie potrzebny do zatrzymania, zatrzyma się.

Redakcja

cardetailing.edu.pl

Świat motoryzacyjny w pigułce.

Profesjonalne porady i recenzje związane z kosmetykami i pielęgnacją samochodu.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.

 

kontakt@cardetailing.edu.pl