Korekta lakieru: jak zrobić to skutecznie?

Korekta lakieru: jak zrobić to skutecznie?

​Według wielu miłośników motoryzacji korekta lakieru należy do jednych z najbardziej złożonych i najtrudniejszych zabiegów, jakie można przeprowadzić na karoserii samochodu. Jest to tylko częściowa prawda. Faktem jest, że korekta lakieru jest dość złożonym procesem, jednak jego przeprowadzenie wcale nie musi sprawiać trudności nawet amatorowi detailingu. Podstawowym problemem jest dobór odpowiedniego systemu polerskiego do charakterystyki lakieru samochodu. Twardsze lakiery takie jak lakiery Audi, BMW, czy Volvo będą bardziej oporne w kwestii docinania, niż cienkie lakiery Mazdy, lub Mitsubishi. Lakier twardy wymaga stosowania większej ilości past mocno i średnio ściernych (oczywiście zależnie od stanu lakierniczego samochodu). Warto także skontrolować grubość lakieru samochodowego, aby uniknąć przepolerowania się przez powłokę lakierniczą, co może skutkować przymusem ponownego malowana elementu samochodu. Po skontrolowaniu stanu lakierniczego pojazdu, można przystąpić do przygotowania go do korekty.

Przygotowanie lakieru do przeprowadzenia korekty polega najczęściej na dokładnym umyciu go, usunięciu osadów smolistych i metalicznych, ewentualnie do wyglinkowania powierzchni karoserii. Rozpoczynamy proces od dokładnego umycia pojazdu metodą dwóch wiader. Do jednego z wiader nalewamy wodę z szamponem, natomiast do drugiego czystą wodę do płukania rękawicy, warto wiadra wyposażyć także w separatory brudu, pozwalające na bezpieczne usuwanie zanieczyszczeń i drobinek brudu ze struktury rękawicy, lub gąbki, jednocześnie oferując odpowiednie odgrodzenie już usuniętych drobinek podczas ponownego płukania rękawicy lub gąbki. Dzięki temu minimalizowane jest ryzyko porysowania lakieru samochodowego. Po dokładnym umyciu lakieru możemy dokonać  jego inspekcji. Lakier nierzadko zawiera w swojej strukturze różnorodne zanieczyszczenia, zarówno metaliczne jak i smoliste, które nie są usuwalne drogą standardowego mycia. Z tego powodu najlepiej skorzystać z deironizerów, będących preparatami stworzonymi w celu usuwania zanieczyszczeń metalicznych, a także środków typu Tar Remover służących do zdejmowania z lakieru zanieczyszczeń smolistych. Dzięki takiemu rozwiązaniu lakier pozostaje całkowicie czysty, a jego struktura jest oczyszczona z trudno usuwalnych zabrudzeń.

Kolejnym krokiem jest samo polerowanie. Korekta lakieru powinna być dostosowana do stanu pojazdu, na którym jest przeprowadzana, więc należy skontrolować stan i grubość lakieru. W przypadku mocno uszkodzonych lakierów należy być gotowym do przeprowadzenia korekty wieloetapowej, jednak należy dostosować agresywność cięcia do powłoki lakierniczej. Im mniej materiału i im miększy jest lakier samochodu, tym mniej agresywne pasty i pady powinniśmy wybrać. Tak samo w przypadku miękkich i cienkich lakierów lepiej będzie zastosować polerki Dual Action, natomiast w przypadku twardych lakierów uszkodzonych w dość znaczący sposób, można korzystać z mocniejszych maszyn rotacyjnych. Jeśli pozwalają na to warunki, a uszkodzenia czy niedoskonałości są dość znaczące, można posłużyć się papierami wodnymi.

Polerowanie rozpoczynamy od zakonserwowania pada pastą polerską. Producenci sugerują różne metody aplikacji pasty na pad, jednak najpopularniejszą metodą jest zrobienie na nim 3-5 kropek z pasty na powierzchni pada, a  następnie rozprowadzenie materiału po lakierze. Jednorazowe polerowanie powinno prowadzić do wypracowania lakieru do finalnego efektu na pojedynczym elemencie, kiedy skończymy polerowanie pojedynczej części karoserii, przechodzimy do kolejnego elementu. Polerowanie należy przeprowadzać stosując pady i pasty dopasowane do siebie pod kątem twardości i agresywności cięcia. Po zakończeniu jednego etapu należy przejść do łagodniejszego polerowania, aż dotrzemy do najmiększego pada i najdelikatniejszej pasty. Elementy należy polerować wzdłużnymi ruchami przesuwając maszynę po całej szerokości elementu. Aby odpowiednio wypracować element należy zmieniać kierunek pracy maszyny i przesuwać ją w płaszczyznach poziomej i pionowej. Po zakończeniu każdego etapu należy skontrolować stan wizualny lakieru, a podczas polerowania konieczna jest kontrola temperatury powłoki lakierniczej. Jeśli będzie ona zbyt wysoka można doprowadzić do uszkodzenia jego powierzchni.

Po zakończeniu polerowania i przejściu każdego z etapów należy dokładnie oczyścić lakier z pozostałości pasty polerskiej, a następnie odtłuścić jego powierzchnię przed przystąpieniem do impregnacji. Jeśli jednak podczas inspekcji okaże się, że lakier nadal nie osiągnął zamierzonego stanu, należy wypolerować jego powierzchnię jeszcze raz. Jeśli jednak nie jesteśmy w stanie doprowadzić do lustrzanego połysku, warto skonsultować swoje działania z profesjonalistą, który będzie w stanie doradzić najlepsze rozwiązanie i najlepszą technikę do pielęgnacji konkretnego lakieru.

Redakcja

cardetailing.edu.pl

Świat motoryzacyjny w pigułce.

Profesjonalne porady i recenzje związane z kosmetykami i pielęgnacją samochodu.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.

 

kontakt@cardetailing.edu.pl