Kody OBD1 - lista i odczyt kodów usterek (GM)
Czy posiadasz pojazd GM w latach 1980-1995? Jeśli tak, istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój samochód jest wyposażony w złącze OBD1 (ALDL).
Złącze to jest unikalne i ma zastosowanie w samochodach Pontiac, Chevrolet, GMC, Oldsmobile, Cadillac, Buick i innych. Zaletą złącza OBD1 jest to, że można odczytać kody usterek w domu, bez żadnych narzędzi diagnostycznych.
Istnieją specjalne narzędzia diagnostyczne do tego rodzaju złącza, ale nie są one konieczne, ponieważ można je odczytać równie dobrze bez narzędzia.
Jeśli masz nowszy samochód po 1996 roku, masz kody OBD2 w swoim pojeździe i ten artykuł nie będzie dotyczył Twojego samochodu. Możesz sprawdzić nasz inny artykuł o kodach OBD2.
Spistreści pokaż Lista kodów usterek OBD1 Lokalizacja złączy OBD1 Okablowanie złącza OBD1 Rozkład pinów Jak odczytać kody OBD1 w domu Czytnik kodów OBD1Lista kodów usterek OBD1
Oto kompletna lista kodów usterek OBD1. Znaczenie kodów OBD1 może się nieco różnić w zależności od modelu samochodu, który posiadasz, ale większość z nich jest taka sama dla wszystkich producentów samochodów. Nie ponosimy odpowiedzialności za usterki znajdujące się na tej liście kodów. Kody usterek dla danego modelu samochodu można znaleźć w instrukcji naprawy.
Kod | Opis |
---|---|
12 | System OK (tryb diagnostyczny aktywny) |
13 | Czujnik tlenu O2 - obwód otwarty/brak aktywności |
14 | Czujnik temperatury płynu chłodzącego - zbyt wysoka rezystancja lub zwarcie obwodu |
15 | Czujnik temperatury płynu chłodzącego - obwód niski lub otwarty |
16 | Układ bezpośredniego zapłonu (DIS) - uszkodzony obwód / zwarcie |
17 | Czujnik położenia wałka rozrządu - błąd obwodu/czasu |
18 | Wałek rozrządu lub wał korbowy - Błąd czujnika/obwodu/czasu |
19 | Czujnik wału korbowego - Błąd czujnika/obwodu/czasu |
21 | Czujnik położenia przepustnicy - poza zakresem/wydajność |
22 | Czujnik położenia przepustnicy - niskie napięcie |
23 | Czujnik temperatury powietrza dolotowego - poza zakresem, niska rezystancja |
24 | Czujnik prędkości pojazdu - błąd w obwodzie |
25 | Czujnik temperatury powietrza dolotowego - poza zakresem, wysoka rezystancja |
26 | QDM A (moduł Quad-driver) - usterka obwodu #1 |
27 | QDM A ( moduł sterownika poczwórnego ) - obwód 2 biegu |
28 | QDM A ( moduł Quad-driver ) - usterka obwodu #2 |
29 | QDM A ( moduł sterownika poczwórnego ) - obwód 4 biegu |
31 | Cewka elektromagnetyczna zasuwy - usterka obwodu |
32 | EGR (recyrkulacja spalin) - usterka obwodu |
33 | Czujnik ciśnienia powietrza w kolektorze - sygnał poza zakresem, wysoka rezystancja |
34 | Czujnik ciśnienia powietrza w kolektorze - sygnał poza zakresem, niska rezystancja |
35 | Zawór regulacji powietrza na biegu jałowym / czujnik - usterka obwodu |
36 | Układ zapłonowy - błąd/usterka obwodu |
38 | 38 Wejście hamulca (czujnik przełącznika hamulca) - błąd w obwodzie |
39 | Wejście sprzęgła ( czujnik sprzęgła ) - błąd w obwodzie |
41 | Czujnik wałka rozrządu - usterka obwodu lub sterowanie zapłonem - usterka obwodu/błąd (zależnie od modelu samochodu) |
42 | EST (elektroniczny rozrząd iskrowy) - obwód uziemiony/zwarty |
43 | Czujnik stuków / elektroniczny układ kontroli iskry - błąd w obwodzie (zależnie od modelu samochodu) |
44 | Czujnik tlenu O2 - uboga mieszanka |
45 | Czujnik tlenu O2 - bogata mieszanka |
46 | Pass-key II - błąd obwodu lub przełącznik ciśnienia wspomagania układu kierowniczego - błąd obwodu (zależnie od modelu samochodu) |
47 | Dane PCM - błąd obwodu |
48 | Niewypał (diagnostyka) |
51 | Błąd kalibracji - uszkodzenie pamięci Mem-cal, ECM lub EPROM |
52 | Obwód temperatury oleju silnikowego - wskazanie niskiej temperatury / błąd obwodu |
53 | Napięcie akumulatora - niski/wysoki/ błąd lub cewka elektromagnetyczna zaworu EGR 1 - błąd obwodu (zależnie od modelu samochodu) |
54 | Pompa paliwa - błąd obwodu lub cewka elektromagnetyczna zaworu EGR 2 - błąd obwodu (zależnie od modelu samochodu) |
55 | ECM PCM - błąd obwodu lub cewka elektromagnetyczna zaworu EGR 3 - błąd obwodu (zależnie od modelu samochodu) |
56 | Moduł Quad-driver (QDM B) - błąd obwodu |
57 | Regulator ciśnienia doładowania - błąd / uszkodzenie |
58 | System antykradzieżowy pojazdu (VATS) - błąd w obwodzie |
61 | Wydajność systemu AC (klimatyzacji) lub uszkodzony sygnał czujnika tlenu (w zależności od modelu samochodu) |
62 | Czujnik temperatury oleju silnikowego - wskazanie wysokiej temperatury |
63 | Czujnik tlenu O2 z prawej strony - obwód otwarty lub MAP (czujnik ciśnienia powietrza w kolektorze) - poza zakresem (zależnie od modelu samochodu) |
64 | Czujnik tlenu O2 po prawej stronie - wskazanie ubogiej mieszanki |
65 | Czujnik tlenu O2 po prawej stronie - wskazanie bogatej mieszanki |
66 | Czujnik ciśnienia klimatyzacji - niskie ciśnienie w obwodzie |
67 | Czujnik ciśnienia klimatyzacji - awaria obwodu lub sprzęgła klimatyzacji - awaria obwodu (zależnie od modelu samochodu) |
68 | Przekaźnik sprężarki klimatyzacji - błąd awarii obwodu |
69 | Sprzęgło klimatyzacji - obwód/ciśnienie wysokie |
70 | Ciśnienie czynnika chłodniczego w klimatyzacji - wysokie ciśnienie w obwodzie |
71 | Czujnik temperatury parownika klimatyzacji - niski obieg |
72 | Przełącznik wyboru biegów - błąd/usterka w obwodzie |
73 | Czujnik temperatury parownika klimatyzacji (A/C (Air conditioning)) - obwód wysoki |
75 | Cyfrowy EGR #2 - błąd/usterka cewki |
76 | 76 Cyfrowy EGR #3 - błąd/usterka cewki |
77 | Cyfrowy EGR #1 - błąd cewki/usterka |
79 | Czujnik prędkości pojazdu (SS) - wysoka rezystancja sygnału obwodu |
80 | Czujnik prędkości pojazdu (VSS) - sygnał obwodu o niskiej rezystancji |
81 | Dane wejściowe hamulca - uszkodzony obwód |
82 | Układ sterowania zapłonem (IC) 3X - błąd sygnału/usterka obwodu |
85 | Prom - błąd/usterka obwodu |
86 | Analogowy/cyfrowy - błąd/usterka układu PKM |
87 | Eprom - błąd / uszkodzony obwód |
99 | Zarządzanie zasilaniem - błąd / uszkodzony obwód |
Lokalizacja złącza OBD1
Złącze OBD1 znajduje się zwykle pod kierownicą, pod deską rozdzielczą. Złącze może mieć czarną plastikową osłonę, którą trzeba zdjąć, aby uzyskać do niego dostęp. Złącze jest często czarne i ma 12 styków; jest dość łatwe do zidentyfikowania.
Zobacz na powyższej ilustracji, jak wygląda złącze OBD1
Okablowanie złącza OBD1 Rozkład pinów
Złącze OBD1 ma 12 pinów, ale nie wszystkie z nich są używane w większości modeli samochodów. Standardowe styki, takie jak masa, zasilanie i styk diagnostyczny, są jednak takie same w większości modeli samochodów.
Upewnij się, że prawidłowo podłączyłeś przewody, ponieważ nieostrożność może spowodować uszkodzenie układu elektrycznego i jednostek sterujących pojazdu, co może być bardzo kosztowne.
Tak wygląda rozkład pinów złącza OBD1 w większości modeli samochodów, dokładny rozkład pinów można znaleźć w instrukcji naprawy:
- A = masa
- B = zacisk diagnostyczny
- C = A.I.R
- D = kontrolka Service engine soon
- E = Dane szeregowe
- F = T.C.C
- G = Pompa paliwa
- H = Wejście prędkości hamulca
- J = Brak
- K = Brak
- L = Brak
- M = Dane szeregowe
ZWIĄZANE: Kod pinów/klucza Bluetooth ELM327
Jak odczytać kody OBD1 w domu
Nasza metoda odczytu bez narzędzia diagnostycznego polega na zwarciu obwodu pinów A i B. Samochód przejdzie wtedy w tryb diagnostyczny i zamiga kilka razy kontrolka "check engine", a my powinniśmy policzyć mignięcia, aby poznać kody diagnostyczne.
Jak odczytać kody OBD1:
- Zawsze podłączaj ładowarkę do swojego samochodu, gdy wykonujesz jakiekolwiek prace elektryczne, które wymagają włączenia zapłonu. Niskie napięcie może spowodować wiele problemów z rozwiązywaniem problemów i wiele kodów błędów, których nie chcemy.
- Włóż zworkę pomiędzy PIN A i PIN B.
- Pozostawić zworę w tym miejscu i włączyć zapłon do pozycji ON. Nie uruchamiaj silnika.
- Kontrolka check engine zacznie migać. Policz mignięcia. Jeśli występuje kilka kodów usterek, między nimi będzie dłuższa przerwa, a między cyframi kodu usterki krótsza. Na przykład, kod 16 = 1 błysk * pauza * 6 błysków.
- Gdy wszystkie kody usterek zostaną wyświetlone, zacznie migać kod 12 - 1 błysk * pauza * 2 błyski.
- Zapisz wszystkie numery kodów usterek, które otrzymałeś i sprawdź tabelę kodów usterek w dalszej części artykułu.
- Odłącz przewód zasilający i ładowarkę samochodową.
Czytnik kodów OBD1
Na rynku jest też wiele czytników kodów OBD1, które ułatwiają pracę. Dzięki skanerowi kodów OBD1 nie trzeba zwierać złącza ani liczyć mignięć na desce rozdzielczej.
Otrzymasz problem w postaci wyraźnego tekstu na swoim urządzeniu, co jest oczywiście świetną inwestycją, jeśli odczytujesz wiele kodów usterek ze starszych pojazdów.
Na rynku dostępnych jest kilka różnych skanerów kodów w różnych przedziałach cenowych. Niektóre skanery potrafią odczytywać zarówno kody OBD1, jak i OBD2, ale są one dość drogie. Jeden naprawdę niedrogi skaner, który znalazłem, to Innova 3123. Do wyboru masz dwie różne opcje, dla pojazdów Forda lub GM. Jeśli chcesz dokładniej przyjrzeć się temu skanerowi, możesz go znaleźć tutaj, na stronie Amazon:
1 012 recenzji INNOVA 3123 Czytnik kodów OBD1 GM- Bezpieczny dostęp do komputera pokładowego w celu...
- Współpracuje z większością pojazdów General Motors...
- Podłącza się do komputera pojazdu...
- Nie uszkadza komputera pojazdu....