Kody OBD1 - lista i odczyt kodów usterek (GM)

Kody OBD1 - lista i odczyt kodów usterek (GM)

Czy posiadasz pojazd GM w latach 1980-1995? Jeśli tak, istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój samochód jest wyposażony w złącze OBD1 (ALDL).

Złącze to jest unikalne i ma zastosowanie w samochodach Pontiac, Chevrolet, GMC, Oldsmobile, Cadillac, Buick i innych. Zaletą złącza OBD1 jest to, że można odczytać kody usterek w domu, bez żadnych narzędzi diagnostycznych.

Istnieją specjalne narzędzia diagnostyczne do tego rodzaju złącza, ale nie są one konieczne, ponieważ można je odczytać równie dobrze bez narzędzia.

Jeśli masz nowszy samochód po 1996 roku, masz kody OBD2 w swoim pojeździe i ten artykuł nie będzie dotyczył Twojego samochodu. Możesz sprawdzić nasz inny artykuł o kodach OBD2.

Spistreści pokaż Lista kodów usterek OBD1 Lokalizacja złączy OBD1 Okablowanie złącza OBD1 Rozkład pinów Jak odczytać kody OBD1 w domu Czytnik kodów OBD1

Lista kodów usterek OBD1

Oto kompletna lista kodów usterek OBD1. Znaczenie kodów OBD1 może się nieco różnić w zależności od modelu samochodu, który posiadasz, ale większość z nich jest taka sama dla wszystkich producentów samochodów. Nie ponosimy odpowiedzialności za usterki znajdujące się na tej liście kodów. Kody usterek dla danego modelu samochodu można znaleźć w instrukcji naprawy.

KodOpis
12System OK (tryb diagnostyczny aktywny)
13Czujnik tlenu O2 - obwód otwarty/brak aktywności
14Czujnik temperatury płynu chłodzącego - zbyt wysoka rezystancja lub zwarcie obwodu
15Czujnik temperatury płynu chłodzącego - obwód niski lub otwarty
16Układ bezpośredniego zapłonu (DIS) - uszkodzony obwód / zwarcie
17Czujnik położenia wałka rozrządu - błąd obwodu/czasu
18Wałek rozrządu lub wał korbowy - Błąd czujnika/obwodu/czasu
19Czujnik wału korbowego - Błąd czujnika/obwodu/czasu
21Czujnik położenia przepustnicy - poza zakresem/wydajność
22Czujnik położenia przepustnicy - niskie napięcie
23Czujnik temperatury powietrza dolotowego - poza zakresem, niska rezystancja
24Czujnik prędkości pojazdu - błąd w obwodzie
25Czujnik temperatury powietrza dolotowego - poza zakresem, wysoka rezystancja
26QDM A (moduł Quad-driver) - usterka obwodu #1
27QDM A ( moduł sterownika poczwórnego ) - obwód 2 biegu
28QDM A ( moduł Quad-driver ) - usterka obwodu #2
29QDM A ( moduł sterownika poczwórnego ) - obwód 4 biegu
31Cewka elektromagnetyczna zasuwy - usterka obwodu
32EGR (recyrkulacja spalin) - usterka obwodu
33Czujnik ciśnienia powietrza w kolektorze - sygnał poza zakresem, wysoka rezystancja
34Czujnik ciśnienia powietrza w kolektorze - sygnał poza zakresem, niska rezystancja
35Zawór regulacji powietrza na biegu jałowym / czujnik - usterka obwodu
36Układ zapłonowy - błąd/usterka obwodu
3838 Wejście hamulca (czujnik przełącznika hamulca) - błąd w obwodzie
39Wejście sprzęgła ( czujnik sprzęgła ) - błąd w obwodzie
41Czujnik wałka rozrządu - usterka obwodu lub sterowanie zapłonem - usterka obwodu/błąd (zależnie od modelu samochodu)
42EST (elektroniczny rozrząd iskrowy) - obwód uziemiony/zwarty
43Czujnik stuków / elektroniczny układ kontroli iskry - błąd w obwodzie (zależnie od modelu samochodu)
44Czujnik tlenu O2 - uboga mieszanka
45Czujnik tlenu O2 - bogata mieszanka
46Pass-key II - błąd obwodu lub przełącznik ciśnienia wspomagania układu kierowniczego - błąd obwodu (zależnie od modelu samochodu)
47Dane PCM - błąd obwodu
48Niewypał (diagnostyka)
51Błąd kalibracji - uszkodzenie pamięci Mem-cal, ECM lub EPROM
52Obwód temperatury oleju silnikowego - wskazanie niskiej temperatury / błąd obwodu
53Napięcie akumulatora - niski/wysoki/ błąd lub cewka elektromagnetyczna zaworu EGR 1 - błąd obwodu (zależnie od modelu samochodu)
54Pompa paliwa - błąd obwodu lub cewka elektromagnetyczna zaworu EGR 2 - błąd obwodu (zależnie od modelu samochodu)
55ECM PCM - błąd obwodu lub cewka elektromagnetyczna zaworu EGR 3 - błąd obwodu (zależnie od modelu samochodu)
56Moduł Quad-driver (QDM B) - błąd obwodu
57Regulator ciśnienia doładowania - błąd / uszkodzenie
58System antykradzieżowy pojazdu (VATS) - błąd w obwodzie
61Wydajność systemu AC (klimatyzacji) lub uszkodzony sygnał czujnika tlenu (w zależności od modelu samochodu)
62Czujnik temperatury oleju silnikowego - wskazanie wysokiej temperatury
63Czujnik tlenu O2 z prawej strony - obwód otwarty lub MAP (czujnik ciśnienia powietrza w kolektorze) - poza zakresem (zależnie od modelu samochodu)
64Czujnik tlenu O2 po prawej stronie - wskazanie ubogiej mieszanki
65Czujnik tlenu O2 po prawej stronie - wskazanie bogatej mieszanki
66Czujnik ciśnienia klimatyzacji - niskie ciśnienie w obwodzie
67Czujnik ciśnienia klimatyzacji - awaria obwodu lub sprzęgła klimatyzacji - awaria obwodu (zależnie od modelu samochodu)
68Przekaźnik sprężarki klimatyzacji - błąd awarii obwodu
69Sprzęgło klimatyzacji - obwód/ciśnienie wysokie
70Ciśnienie czynnika chłodniczego w klimatyzacji - wysokie ciśnienie w obwodzie
71Czujnik temperatury parownika klimatyzacji - niski obieg
72Przełącznik wyboru biegów - błąd/usterka w obwodzie
73Czujnik temperatury parownika klimatyzacji (A/C (Air conditioning)) - obwód wysoki
75Cyfrowy EGR #2 - błąd/usterka cewki
7676 Cyfrowy EGR #3 - błąd/usterka cewki
77Cyfrowy EGR #1 - błąd cewki/usterka
79Czujnik prędkości pojazdu (SS) - wysoka rezystancja sygnału obwodu
80Czujnik prędkości pojazdu (VSS) - sygnał obwodu o niskiej rezystancji
81Dane wejściowe hamulca - uszkodzony obwód
82Układ sterowania zapłonem (IC) 3X - błąd sygnału/usterka obwodu
85Prom - błąd/usterka obwodu
86Analogowy/cyfrowy - błąd/usterka układu PKM
87Eprom - błąd / uszkodzony obwód
99Zarządzanie zasilaniem - błąd / uszkodzony obwód

Lokalizacja złącza OBD1

Złącze OBD1 znajduje się zwykle pod kierownicą, pod deską rozdzielczą. Złącze może mieć czarną plastikową osłonę, którą trzeba zdjąć, aby uzyskać do niego dostęp. Złącze jest często czarne i ma 12 styków; jest dość łatwe do zidentyfikowania.

Zobacz na powyższej ilustracji, jak wygląda złącze OBD1

Okablowanie złącza OBD1 Rozkład pinów

Złącze OBD1 ma 12 pinów, ale nie wszystkie z nich są używane w większości modeli samochodów. Standardowe styki, takie jak masa, zasilanie i styk diagnostyczny, są jednak takie same w większości modeli samochodów.

Upewnij się, że prawidłowo podłączyłeś przewody, ponieważ nieostrożność może spowodować uszkodzenie układu elektrycznego i jednostek sterujących pojazdu, co może być bardzo kosztowne.

Tak wygląda rozkład pinów złącza OBD1 w większości modeli samochodów, dokładny rozkład pinów można znaleźć w instrukcji naprawy:

  • A = masa
  • B = zacisk diagnostyczny
  • C = A.I.R
  • D = kontrolka Service engine soon
  • E = Dane szeregowe
  • F = T.C.C
  • G = Pompa paliwa
  • H = Wejście prędkości hamulca
  • J = Brak
  • K = Brak
  • L = Brak
  • M = Dane szeregowe

ZWIĄZANE: Kod pinów/klucza Bluetooth ELM327

Jak odczytać kody OBD1 w domu

Nasza metoda odczytu bez narzędzia diagnostycznego polega na zwarciu obwodu pinów A i B. Samochód przejdzie wtedy w tryb diagnostyczny i zamiga kilka razy kontrolka "check engine", a my powinniśmy policzyć mignięcia, aby poznać kody diagnostyczne.

Jak odczytać kody OBD1:

  1. Zawsze podłączaj ładowarkę do swojego samochodu, gdy wykonujesz jakiekolwiek prace elektryczne, które wymagają włączenia zapłonu. Niskie napięcie może spowodować wiele problemów z rozwiązywaniem problemów i wiele kodów błędów, których nie chcemy.
  2. Włóż zworkę pomiędzy PIN A i PIN B.
  3. Pozostawić zworę w tym miejscu i włączyć zapłon do pozycji ON. Nie uruchamiaj silnika.
  4. Kontrolka check engine zacznie migać. Policz mignięcia. Jeśli występuje kilka kodów usterek, między nimi będzie dłuższa przerwa, a między cyframi kodu usterki krótsza. Na przykład, kod 16 = 1 błysk * pauza * 6 błysków.
  5. Gdy wszystkie kody usterek zostaną wyświetlone, zacznie migać kod 12 - 1 błysk * pauza * 2 błyski.
  6. Zapisz wszystkie numery kodów usterek, które otrzymałeś i sprawdź tabelę kodów usterek w dalszej części artykułu.
  7. Odłącz przewód zasilający i ładowarkę samochodową.

Czytnik kodów OBD1

Na rynku jest też wiele czytników kodów OBD1, które ułatwiają pracę. Dzięki skanerowi kodów OBD1 nie trzeba zwierać złącza ani liczyć mignięć na desce rozdzielczej.

Otrzymasz problem w postaci wyraźnego tekstu na swoim urządzeniu, co jest oczywiście świetną inwestycją, jeśli odczytujesz wiele kodów usterek ze starszych pojazdów.

Na rynku dostępnych jest kilka różnych skanerów kodów w różnych przedziałach cenowych. Niektóre skanery potrafią odczytywać zarówno kody OBD1, jak i OBD2, ale są one dość drogie. Jeden naprawdę niedrogi skaner, który znalazłem, to Innova 3123. Do wyboru masz dwie różne opcje, dla pojazdów Forda lub GM. Jeśli chcesz dokładniej przyjrzeć się temu skanerowi, możesz go znaleźć tutaj, na stronie Amazon:

1 012 recenzji INNOVA 3123 Czytnik kodów OBD1 GM
  • Bezpieczny dostęp do komputera pokładowego w celu...
  • Współpracuje z większością pojazdów General Motors...
  • Podłącza się do komputera pojazdu...
  • Nie uszkadza komputera pojazdu....
$32.70 Zobacz ostatnią cenę

Redakcja

cardetailing.edu.pl

Świat motoryzacyjny w pigułce.

Profesjonalne porady i recenzje związane z kosmetykami i pielęgnacją samochodu.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.

 

kontakt@cardetailing.edu.pl