Manualna skrzynia biegów wyskakuje z biegu - przyczyny, regulacja i koszt naprawy

Manualna skrzynia biegów wyskakuje z biegu - przyczyny, regulacja i koszt naprawy

Nie ma nic równie przyjemnego, jak prowadzenie samochodu z ręczną skrzynią biegów. Chociaż jazda samochodem z ręczną skrzynią biegów daje wiele przyjemności, obecnie na drogach jest mniej opcji. Ponadto mniej jest mechaników zajmujących się tymi skrzyniami biegów, co sprawia, że w razie problemów pojawiają się pytania. Na przykład, co powoduje, że ręczna skrzynia biegów wyskakuje z biegu?

Manualna skrzynia biegów może wyskoczyć z biegu z powodu zużytych mocowań lub luźnych połączeń. Jest to również spowodowane złym łożyskowaniem dźwigni zmiany biegów lub słabą sprężyną w szynie zmiany biegów. Najgorszy scenariusz to taki, w którym coś jest wewnętrznie nie tak z przekładnią, co wymaga jej przebudowy lub wymiany.

W tym poradniku przeanalizujemy najważniejsze przyczyny. Omawiamy także kroki podejmowane w celu wyregulowania ręcznej skrzyni biegów i pomagamy oszacować koszty naprawy.

Spis treści show Przyczyny wyrzucania biegów przez ręczną skrzynię biegów 1. Zużyte mocowania 2. Luźne połączenie 3. Złe łożysko mechanizmu zmiany biegów 4. Słaba sprężyna w szynie zmiany biegów 5. Uszkodzenie wewnętrzne Regulacja ręcznej skrzyni biegów Koszt naprawy ręcznej skrzyni biegów wyskakującej z biegu

Przyczyny wyskakiwania biegów w ręcznej skrzyni biegów

1. Zużyte mocowania

Mocowania skrzyni biegów z czasem ulegają zużyciu. Gdy tak się stanie, skrzynia biegów może się poruszać za każdym razem, gdy samochód przyspiesza.

Jeśli skrzynia biegów przesuwa się zbyt mocno, może to spowodować takie przesunięcie dźwigni zmiany biegów, że linka zostanie rozciągnięta. W takiej sytuacji może dojść do wypadnięcia z biegu.

2. Luźne połączenie

Wraz z wiekiem samochodu może dojść do poluzowania drążków. Drążki są niezbędne do połączenia skrzyni biegów i dźwigni zmiany biegów. Gdy drążki są poluzowane, trudniej jest utrzymać skrzynię biegów w stanie zablokowanym.

Rozciągnięcie drążków może być również spowodowane zużyciem mocowania skrzyni biegów. W niektórych przypadkach można ponownie wyregulować podnośnik, ale w większości przypadków konieczna jest jego wymiana.

3. Złe łożysko mechanizmu zmiany biegów

Jeśli łożyska wokół samej dźwigni zmiany biegów ulegną zużyciu, dźwignia będzie miała zbyt duży luz, aby w pełni włączyć bieg. Jeśli dźwignia zmiany biegów wydaje się bardzo luźna, może to oznaczać, że łożyska są zużyte.

Gdy biegi nie są dobrze dociśnięte do siebie, mogą się ślizgać. Z tego powodu podczas jazdy samochód będzie wpadał w położenie neutralne.

ZALEŻNE: 6 przyczyn utrudnionego przełączania biegów z manualnej skrzyni biegów (zwłaszcza z 1 na 2)

4. Słaba sprężyna w szynie zmiany biegów

Wewnątrz szyny zmiany biegów wewnętrznego podnośnika znajduje się sprężyna, która blokuje skrzynię biegów na biegu. Jeśli sprężyna ta stanie się słaba lub pęknie, mogą wystąpić problemy.

Gdy sprężyna pęknie, kulka dźwigni zmiany biegów może ześlizgnąć się ze swojego miejsca. Gdy dźwignia zmiany biegów poruszy się niespodziewanie, skrzynia biegów może również wypaść z biegu.

5. Uszkodzenia wewnętrzne

Manualna skrzynia biegów zawiera wiele elementów wewnętrznych, które mogą ulec uszkodzeniu w wyniku nadmiernej eksploatacji lub starzenia się. Jeśli przekładnia ciągle wyskakuje z biegu, problem może dotyczyć czegoś większego, np. zespołu widełek zmiany biegów lub synchronizatora.

Jeśli synchronizator jest uszkodzony, skrzynia biegów zazwyczaj wyskakuje tylko z niektórych biegów. Może to również powodować problemy z włączaniem tych biegów. Winne mogą być jednak także koła zębate. Jeśli koła zębate są zużyte, należy je wymienić.

Regulacja ręcznej skrzyni biegów

W niektórych przypadkach możliwe jest wyregulowanie ręcznej skrzyni biegów w celu uzyskania lepszych osiągów. Jednak wskazówki dotyczące tej czynności mogą się różnić w zależności od modelu, dlatego zawsze warto zapoznać się z instrukcją serwisową danej skrzyni biegów.

Ogólnie rzecz biorąc, można zacząć od długości drążka zmiany biegów. Gdy skrzynia biegów jest w położeniu neutralnym, można wyregulować długość rurki za pomocą nakrętek regulacyjnych, które znajdują się w środku rurki. Można również wyregulować taktowanie rurki zmiany biegów. Przyda się pomocnik i trochę cierpliwości. Gdy masz dźwignię zmiany biegów ustawioną mocno na pierwszym biegu, użyj kluczy do dokręcenia nakrętek.

Po przejściu przez kolejne biegi nadszedł czas na ich sprawdzenie. Spróbuj znaleźć biegi bez wciskania przerzutki na miejsce. Jeśli wszystkie zostały odnalezione, można ruszać. W przeciwnym razie należy przeprowadzić jeszcze kilka regulacji. Jeśli regulacje nie przyniosą rezultatu, należy zlecić naprawę lub wymianę uszkodzonych części skrzyni biegów.

Koszt naprawy ręcznej skrzyni biegów wyskakującej z biegu

Najgorsza sytuacja oznacza, że potrzebna jest nowa ręczna skrzynia biegów. Koszt wymiany ręcznej skrzyni biegów może wynieść od 1 000 do 5 000 USD, w zależności od marki i modelu pojazdu. Można jednak zaoszczędzić pieniądze, zlecając odbudowę lub regenerację skrzyni biegów.

Na szczęście istnieje wiele napraw, które można wykonać bez konieczności wymiany skrzyni biegów. Na przykład, wymiana mocowania skrzyni biegów może kosztować od 250 do 600 dolarów, przy czym koszt części to od 50 do 150 dolarów. Ponadto, zamiast wymieniać przekładnię, można wymienić inne części, takie jak łożyska, podnośniki i sprężyny.

W zależności od tego, co trzeba wymienić, być może uda się wykonać naprawę samodzielnie. Jednak wymiana skrzyni biegów wymaga dużej wiedzy i zaawansowanego sprzętu. Najlepiej pozostawić to zadanie specjalistom od skrzyni biegów.

Redakcja

cardetailing.edu.pl

Świat motoryzacyjny w pigułce.

Profesjonalne porady i recenzje związane z kosmetykami i pielęgnacją samochodu.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.

 

kontakt@cardetailing.edu.pl