5 oznak uszkodzonej uszczelki kolektora dolotowego (i koszt wymiany)

5 oznak uszkodzonej uszczelki kolektora dolotowego (i koszt wymiany)

Kolektor dolotowy wykonuje mnóstwo pracy i jest kluczową częścią silnika. Chociaż sam kolektor dolotowy jest zazwyczaj dość wytrzymały, uszczelki między kolektorem a głowicą cylindra są znane z tego, że ulegają uszkodzeniu.

Ale skąd wiadomo, że mamy do czynienia z nieszczelnością uszczelki kolektora dolotowego i co to oznacza, jeśli ją mamy? Co ważniejsze, ile będzie kosztować naprawa?

Poniżej omówimy wszystko, co trzeba wiedzieć, aby rozwiązać ten dokuczliwy problem. Przyjrzyjmy się najpierw oznakom, których należy szukać:

Najczęstszym objawem uszkodzonej uszczelki kolektora dolotowego jest nieprawidłowy zapłon silnika i biały dym wydobywający się z układu wydechowego. Można również zauważyć zewnętrzne wycieki płynu chłodzącego, jeżeli płyn chłodzący przedostaje się przez kolektor. W większości przypadków na desce rozdzielczej pojawia się także kontrolka "check engine".

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista objawów nieszczelności uszczelki kolektora dolotowego.

Zawartość pokaż Objawy nieszczelności uszczelki kolektora dolotowego 1. Słabe osiągi silnika i przerwanie ognia 2. Nadmierny biały dym z wydechu 3. Płyn chłodniczy w misce olejowej 4. Widoczny wyciek płynu chłodzącego 5. Przegrzanie silnika Uszczelka kolektora dolotowego Funkcja uszczelki kolektora dolotowego Uszczelka kolektora dolotowego Lokalizacja uszczelki kolektora dolotowego Koszt wymiany uszczelki kolektora dolotowego

Uszczelka kolektora dolotowego Objawy nieszczelności

1. Słabe osiągi silnika i przerwanie ognia

Nieszczelny kolektor dolotowy przepuszcza powietrze i chłodziwo. Obie te rzeczy mogą negatywnie wpływać na osiągi. Jest mało prawdopodobne, że nie będzie można uruchomić pojazdu lub że silnik wyłączy się podczas pracy, ale może być zauważalny spadek przyspieszenia i zużycia paliwa.

Największym problemem jest to, że jeśli płyn chłodzący zmiesza się z olejem, to nie tylko utracisz wydajność płynu chłodzącego, ale także olej nie będzie mógł prawidłowo funkcjonować. Może to doprowadzić do nadmiernego zużycia wielu elementów i spowodować kosztowne uszkodzenia.

W jednostce sterującej silnika można również znaleźć kody usterek nieprawidłowego zapłonu, jeśli sprawdzi się je za pomocą skanera.

Jeśli nieszczelność w układzie dolotowym jest bardzo poważna, może doprowadzić do wypełnienia cylindra płynem chłodzącym, co spowoduje zablokowanie silnika i uniemożliwi jego obracanie się. Jest to bardzo poważna sytuacja i może poważnie uszkodzić samochód. Na szczęście nie zdarza się to zbyt często, ponieważ większość silników samochodowych jest tak zaprojektowana, że płyn chłodzący spływa do kolektora dolotowego.

2. Nadmierny biały dym z wydechu

Patrząc na kolektor dolotowy, nie można dokładnie zobaczyć, co dzieje się w środku, chyba że rozbierze się silnik, a wtedy należy wymienić uszczelki kolektora dolotowego, niezależnie od tego, czy były nieszczelne, czy nie.

Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jak rozwiązać ten problem bez rozbierania silnika. Najprostszym sposobem jest uruchomienie samochodu i przyjrzenie się wydechowi. Jeśli z wydechu wydobywa się nadmierna ilość białego dymu, oznacza to, że silnik spala płyn chłodzący.

Płyn chłodzący może dostać się do komory spalania tylko wtedy, gdy nieszczelna jest uszczelka głowicy lub uszczelka kolektora dolotowego - w obu przypadkach mamy problem. Przy ustalaniu, czy ilość białego dymu jest nadmierna, należy pamiętać, że w chłodniejsze dni dymu będzie więcej niż w cieplejsze, co jest całkowicie normalne.

3. Płyn chłodniczy w misce olejowej

Jednym z najczęstszych problemów związanych z nieszczelnym kolektorem dolotowym jest obecność płynu chłodniczego w misce olejowej. Niestety, jest to również jeden z poważniejszych problemów. Tracisz nie tylko właściwości chłodzące płynu chłodzącego, ale także właściwości smarujące oleju.

Połączenie tych dwóch problemów może szybko doprowadzić do sytuacji, w której pojazd będzie wymagał rozległych napraw w celu przywrócenia go do ruchu drogowego. Jeśli w misce olejowej znajduje się płyn chłodzący, należy natychmiast oddać samochód do warsztatu. Płyn chłodniczy w misce olejowej można łatwo rozpoznać, ponieważ olej będzie wyglądał mlecznie podczas sprawdzania poziomu oleju na bagnecie.

4. Widoczny wyciek płynu chłodzącego

Jeśli masz nieszczelną uszczelkę kolektora dolotowego, płyn chłodzący może przedostać się na kilka sposobów. Po pierwsze, może przedostać się do komory spalania, co powoduje nadmierne dymienie, lub może połączyć się z olejem, co powoduje pojawienie się płynu chłodniczego w zbiorniku oleju. Może on również spływać po zewnętrznej stronie kolektora dolotowego.

W takim przypadku z górnej części silnika może wydobywać się nadmierny dym, jeżeli płyn chłodzący spali się, zanim dotrze do podłoża. Może też być widoczny wyciek płynu chłodzącego na podłożu pod pojazdem. W każdym przypadku, jeśli wyciek jest zlokalizowany na kolektorze dolotowym, problem został rozwiązany.

5. Przegrzewający się silnik

Trzy najbardziej charakterystyczne objawy nieszczelnego kolektora dolotowego to wyciek płynu chłodzącego. Ponieważ zadaniem płynu chłodzącego jest zapobieganie przegrzewaniu się silnika, nic dziwnego, że jeśli nie działa on prawidłowo, może dojść do przegrzania silnika.

Nie dzieje się to od razu, ale zazwyczaj po wyczerpaniu się płynu chłodzącego w układzie. Jeśli jednak masz przegrzewający się silnik i nie możesz ustalić, dokąd płynie płyn chłodzący, istnieje duże prawdopodobieństwo, że może on pochodzić z nieszczelności w kolektorze dolotowym.

Funkcja uszczelki kolektora dolotowego

Zadaniem kolektora dolotowego jest kierowanie odpowiednich płynów, gazów i elementów niezbędnych do pracy silnika w odpowiednie miejsca w silniku. Uszczelka kolektora dolotowego pomaga w tym, eliminując wszelkie potencjalne drogi ucieczki tych płynów i gazów.

Uszczelka kolektora dolotowego tworzy uszczelki wokół każdego z przejść w kolektorze dolotowym, utrzymując wszystko tam, gdzie powinno być. Może nie brzmi to zbyt skomplikowanie i takie nie jest, ale nie oznacza to, że jest mniej ważne.

Położenie uszczelki kolektora dolotowego

Uszczelka kolektora dolotowego pojazdu znajduje się w pobliżu głowicy silnika, pomiędzy kolektorem dolotowym a głowicą cylindra. W silnikach w kształcie litery V zwykle znajduje się pomiędzy obydwoma kolektorami. W silnikach rzędowych zwykle znajduje się po jednej ze stron.

Dotarcie do kolektora dolotowego zwykle nie jest zbyt skomplikowane, ale na jego szczycie może znajdować się wiele elementów elektrycznych. Może to nie tylko utrudnić dostęp do kolektora dolotowego, ale także jego widoczność.

Koszt wymiany uszczelki kolektora dolotowego

Średni koszt wymiany uszczelki kolektora dolotowego wynosi od 80 do 400 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Uszczelka kolektora dolotowego kosztuje od 30 do 100 USD, a robocizna od 50 do 300 USD.

Sama uszczelka kolektora dolotowego jest często dość tania, ale większość kosztów wymiany wynika z kosztów robocizny. Dzieje się tak dlatego, że aby dostać się do uszczelki, trzeba zdemontować cały kolektor dolotowy.

Czasami kolektor dolotowy pęka, powodując wyciek w pobliżu uszczelki, i w takim przypadku koszt nowego kolektora dolotowego wynosi od 200 do 800 USD.

Redakcja

cardetailing.edu.pl

Świat motoryzacyjny w pigułce.

Profesjonalne porady i recenzje związane z kosmetykami i pielęgnacją samochodu.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.

 

kontakt@cardetailing.edu.pl